Zo’n 15 jaar geleden maakte Local Care kennis met Roman in Kherson, een jochie van een jaar of 7. Samen met een groep kinderen kreeg hij in een oude vervallen school les van Semion Nicolaevich een gepassioneerd muziekleraar. Samen vormden de kinderen een dixielandorkest waarover in Oekraïne een documentaire is gemaakt.

Dirk Jan en Marianne haalden het orkest in 2009 naar Nederland. Roman bleek zo getalenteerd dat Local Care vond dat dit talent niet onbenut gelaten mocht worden. Local Care heeft de trompet van Roman bekostigd en hem geld voor zijn studie geleend. Hij is uiteindelijk bij  het conservatorium in Duitsland beland.  Tijdens ons jubileumconcert was Roman op afstand aanwezig en heeft via een video zijn kunsten ten gehore gebracht, twee jaar later konden we hem live beluisteren.

Nog maar kort geleden heeft Roman zijn lening afgelost. Hij is nu verbonden aan het Mannheim National Theater en heeft zijn studie in Hamburg voortgezet. We hadden deze week contact met hem en hij vertelde dat hij zijn familie naar Duitsland heeft kunnen halen. Op onze vraag of hij hiervoor steun nodig had kwam een ontkennend antwoord: Hij heeft een baan en kan zelf voor zijn familie zorgen.

Help ons hen te helpen, doneer voor noodhulp Oekraïne: