Zo goed mogelijke medische verzorging van Maxim

We ondersteunen met een financiële bijdrage zodat de extra medische kosten van medicijnen (o.a. Prednison) niet ten laste van het gezin komen. Het gezin dat voor ons project Dim Dirk Jana van groot belang is als vrijwilligers ter plaatse.

Orysia, pleegmoeder van Maxim

Igor, pleegvader van Maxim

Viktor Zaychuk, coördineert ter plaatse

18 mei 2019

Dit betreft een doorlopend project

Doel is om een bedrag van circa 100 euro per maand aan dit project te besteden.

We houden soms specifieke acties voor Maxim en proberen via vaste donateurs voldoende dekking te ontvangen. Totdat dit het geval is wordt ook uit de algemene giften jaarlijks een bedrag aan dit doel toegekend.

Maxim

We ontmoeten Maxime in mei 2019 tijdens ons bezoek aan Oekraïne. Maxime is dan 14 jaar en ligt in het kinderziekenhuis. Zijn (inmiddels overleden) moeder was alcoholist en Maxime heeft AIH, (auto immuun hepatitis type 1) en als gevolg daarvan leverfibrose ontwikkeld. Levenslang heeft hij medicijnen en medische begeleiding nodig. We ontmoeten een montere jongen die ons met een warme blik begroet. Orysia, zijn pleegmoeder, komt even later ook binnen nadat ze de benodigde medicijnen voor die dag heeft gekocht. In Oekraïne is de opname gratis, medicijnen en eten moet je zelf regelen. Voor Orysia betekent dat circa 100 euro per maand kosten voor medicijnen en twee keer per jaar een ziekenhuisopname van ongeveer twee weken waarvan de kosten minimaal 50 euro per dag zijn. Vanwege de kosten heeft Maxime twee keer eerder een pleeggezin moeten verlaten. Gelukkig is hij nu onder de hoede van Orysia & Igor, maar voor hen een hele opgave om het geld bij elkaar te krijgen. Wij helpen hen graag.

Foto’s

Laatste nieuwsberichten

2022-02 Oorlog in Oekraïne

februari 24th, 2022|

Helaas geen optimistisch bericht vandaag. De situatie in Oekraïne is zeer zorgelijk. Viktor is erg ongerust en voedsel en water is al ingeslagen. Een eerste gezin is al opgevangen in de Ark. Vanwege cyberaanvallen is het niet duidelijk of het bancaire systeem nog werkt. We hebben regelmatig contact met Viktor en steunen hem waar we kunnen.

2019-05 Bezoek Oekraïne dag 2

mei 2nd, 2019|

Vanmorgen eerst op bezoek bij Maxim. Een pleegzoon van Orysia. Maxime ligt in het kinderziekenhuis met levercirrose. Zijn (inmiddels overleden) moeder was alcoholist en Maxime heeft daardoor levenslang medicijnen en medische begeleiding nodig. We ontmoeten een montere jongen die ons met een warme blik begroet. Orysia komt even later ook binnen nadat ze de benodigde medicijnen voor die dag heeft gekocht. In Oekraïne is de opname dan wel gratis, medicijnen en eten moet je zelf regelen. Voor Orysia betekent dat circa 100 euro per maand kosten voor medicijnen en twee keer per jaar een ziekenhuisopname van ongeveer twee weken waarvan de kosten minimaal 50 euro per dag bedragen. Vanwege de kosten heeft Maxime twee keer eerder een pleeggezin moeten verlaten. Gelukkig is hij nu onder de hoede van Orysia, maar voor haar een hele opgave om het geld bij elkaar te krijgen. Gelukkig helpt Viktor haar ook.

Na het kinderziekenhuis vertrekken we richting Ostrig naar het Mental Hospital. Op de pagina van het Mental Hospital een uitgebreid verslag.

Mijlpalen & belangrijke gebeurtenissen

mei 2019

De ontmoeting met Maxim

Vandaag bezoeken we Maxim in het kinderziekenhuis. Dagelijks gaat Orysia (zijn pleegmoeder en samen met haar man Igor onze steun en toeverlaat in het project Dim Dirk Jana) naar Rivne om hem te bezoeken en de benodigde medicijnen aan te schaffen. Opname in het ziekenhuis wordt door de overheid betaald, maar wanneer je medicijnen of speciale onderzoeken nodig hebt, dan moet je die zelf betalen

Maxim heeft AIH, (auto immuun hepatitis type 1) en als gevolg daarvan leverfibrose.  Hij heeft de aandoening sinds zijn geboorte, waarschijnlijk vanwege zijn drankverslaafde (inmiddels overleden) moeder. We treffen Maxim op bed op een kamer met een andere patiënt en inmiddels vriend Bokdam.

Maxime is in verschillende pleeggezinnen opgevangen geweest, maar hij heeft steeds weer – vanwege de hoge medische kosten – moeten vertrekken. Het is schokkend om te realiseren dat puur vanwege economische redenen een weeskind met medische problemen in Oekraïne moeilijk een stabiele thuissituatie kan vinden. De medische kosten zijn simpelweg te hoog.

Inmiddels is Maxim welkom bij Orysia en Igor in het gezin waar inmiddels al 22 pleeg- en weeskinderen zijn opgevangen.  We horen van Viktor dat de medicijnen voor Maxim erg duur zijn (vaak duurder dan in het westen) en dat het ook voor Orysia en Igor een grote financiële belasting is. Alleen al voor medicijnen betalen zij ongeveer twee keer zoveel dan de bijdrage die voor de opvang wordt verkregen. Omdat er in het gezin meerdere pleegkinderen zijn, kan er wel wat worden geschoven, maar de keuze voor de medicijnen gaat altijd weer ten koste van iets anders.

Wij vinden het van belang dat de zorg voor Maxim niet alleen op de schouders van Orysia en Igor terecht komt en besluiten al snel dat wij hen hier mee moeten helpen. We weten nog niet exact hoe we het gaan doen maar weten wel dat onze hulp aan Maxim ook indirect hulp en steun is aan Orysia en Igor. Zij zijn voor ons in het project Dim Dirk Jana van groot belang. Op deze manier hopen wij ook voor hen persoonlijk steun te kunnen zijn.