Details

De realisatie van een zorgboerderij gebaseerd op de lokale behoeften in Oekraïne

Orysia en Igor

Viktor Zaychuk, coördineert ter plaatse

februari 2018

We hopen in 2025 het gebouw op te kunnen leveren waarna het project in een andere fase terecht zal komen

Voor de aankoop van het pand, terrein, verbouwing en inrichting verwachten we totaal € 100.000 nodig te hebben.

Er worden verschillende acties gevoerd:

De volgende bedragen zijn al ontvangen:

• Appelboomproject € 4.440,92 voor de keuken
  • PKN Mijdrecht € 10.000 voor het dak
  • Sinterklaascentrale € 2.500 voor materiaal voor kinderen
  • Wikkelcentrale Rijswijk €      gereserveerd voor de electra

Tijdens de ontmoeting in Taizé bleek het de droom van Dirk Jan en Pastor Viktor dat er in de buurt van Rivne een vorm van zorgboerderij zou ontstaan. Het werd de wens van Dirk Jan dat deze droom na zijn overlijden zou worden gerealiseerd. Dit was voor Local Care de aanleiding om met het project van start te gaan. Samen met de in Oekraïne gevestigde stichting “Hope” willen we dit project vorm gaan geven.

Viktor stelde voor om het huis Dim imeni Dirk Jana te noemen: “huis vernoemd naar Dirk Jan”

Foto’s

Laatste nieuwsberichten

2022-02 Oorlog in Oekraïne

februari 24th, 2022|

Helaas geen optimistisch bericht vandaag. De situatie in Oekraïne is zeer zorgelijk. Viktor is erg ongerust en voedsel en water is al ingeslagen. Een eerste gezin is al opgevangen in de Ark. Vanwege cyberaanvallen is het niet duidelijk of het bancaire systeem nog werkt. We hebben regelmatig contact met Viktor en steunen hem waar we kunnen.

2022-01 “Uit ons dak voor onderdak” behaalt een prachtig resultaat

januari 2nd, 2022|

In Mijdrecht heeft de Protestantse Gemeente Mijdrecht vandaag het project “Uit ons dak voor onderdak” afgesloten. Ondanks dat zij door de maatregelen rondom Corona erg veel tegenslag kenden, konden zij aan Marianne een cheque uitreiken van maar liefst €. 21.300. Een korte impressie van het project en bedankje van de betrokkenen in Oekraïne is hier  te zien. Meer lezen over het project?  Kijk dan eens op de pagina van Dim Imeni Dirk Jana.

2021-12 Nog even en we hebben elektra in Dim Dirk Jana

december 17th, 2021|

In Nova Oekraïnka zijn ze aan de aanleg van de elektriciteit begonnen. Na veel papierwerk is het eindelijk zover. We wachten nu alleen nog op de installatie van de elektrameter en dan is alles gereed om de werkzaamheden binnen voort te zetten.

2021-09 Elektra heb je niet zomaar in Oekraïne

september 7th, 2021|

Nu de buitenkant van Dim Dirk Jana bijna klaar is, komt de binnenkant aan de beurt. Al maanden worden er voor bereidingen getroffen voor de aanleg van Elektra. Dat is een langdurig proces. Via verschillende instanties moeten papieren worden geregeld waarna je weer naar de volgende instantie wordt verwezen. Pastor Viktor is ongeveer halverwege het proces en heeft al een ordner vol met papieren verzameld. We wensen hem veel succes en sterkte met dit moeizame proces en vertrouwen erop dat het uiteindelijk goed komt. Zodra de elektriciteit is aangesloten kan de bedrading en installatie in Dim Dirk Jana worden aangepakt. Dankzij de steun van Wikkelbedrijf Rijswijk hebben we hiervoor al geld klaarliggen.

2021-08 De wanden van Dim Dirk Jana worden geïsoleerd

augustus 30th, 2021|

De volgende fase voor de verbouw van het pand in Nova Oekraïnka wordt aangepakt:  De wanden worden geïsoleerd en nieuwe deuren worden geplaatst. Eerst wordt de bestaande stuclaag verwijderd en daarna worden er styrofoam platen van 10 cm tegen de wanden geplaatst. Vervolgens gaat daar weer een nieuwe stuclaag overheen. Na deze werkzaamheden is het pand goed geïsoleerd en is de buitenkant klaar. Dan kan de binnenkant beginnen.

Dank aan de Protestantse Gemeente Mijdrecht, dankzij hun inzameling kan dit worden uitgevoerd.