Ostrig Mental Hospital  –  VERSLAGEN

Op deze pagina vind je verslagen van noemenswaardige gebeurtenissen die met betrekking tot het project hebben plaatsgevonden. De verslagen zijn chronologisch gerangschikt. De informatie op deze pagina wordt nog aangevuld en is mogelijk nog niet compleet. Een algemene beschrijving, lopende acties en de laatste nieuwsberichten staan op de hoofdpagina van het project.

Heb je vragen over ons project, of wil je ons helpen?  Neem dan contact met ons op, we informeren je graag.

Oproep vanuit de vrouwenafdeling

Via Viktor kregen we de noodkreet vanuit de vrouwenafdeling in Ostrig, De situatie bij de vrouwenafdeling is niet veel anders dan bij de mannen: Eind 2019 trof Viktor Nina aan op straat. Ze was duidelijk psychisch niet in orde maar daarnaast ook ernstig onderkoeld. Nadat zij voor de eerste ernstige lichamelijke hulp in het ziekenhuis is behandeld vanwege onder andere bevriezingsverschijnselen, is zij voor de mentale hulp naar Ostrig overgebracht. Daar is zij beschermd en is er aandacht voor de mentale problemen.

Dr. Lyudmila gaf aan dat er ernstig behoefte is aan beddengoed, handdoeken medicijnen en dergelijke. Het was geen moeilijke beslissing om hieraan tegemoet te komen. We besloten € 1.000 ter beschikking te stellen voor de noodzakelijke aankopen.

Al snel kregen we een dankbaar bericht retour met foto’s van het beddengoed en extra voorraad die is aangekocht. Nina is al zichtbaar opgeknapt en erg blij met een frisse slaapplek. Naar aanleiding van het contact met Dr. Lyudmilla zijn we ook een specifieke actie gestart voor nieuwe bedden. Hier vind je daar meer informatie over.

mei 2020

mei 2019

Op bezoek in Ostrig

Dr. Alexandr vertelt ons over het Mental Hospital. Er wonen nu zo’n 50 mannen met verschillende psychiatrische problemen. Vanuit de overheid krijgen zij 20 grivna ( ongeveer 60 eurocent) per patiënt per dag voor voeding en 20 grivna per patiënt per dag voor medicijnen. De staf en de huisvestingskosten worden door de overheid betaald.

Voor de nieuwste medicijnen is geen geld en de overheidsbijdrage is onvoldoende om kleding, zeep, shampoo, iets extra’s te eten of spelmateriaal te kunnen aanschaffen. Daarvoor zijn ze afhankelijk van liefdadigheid. We bezoeken de afdeling en herkennen Anatoly van een eerder bezoek. We worden door hem enthousiast begroet.

Andere patiënten zijn iets minder extravert en observeren ons van een afstand. De soms priemende, soms wezenloze blikken maken indruk.  De vreemde taal en de mentale beperkingen maken het communiceren moeilijk maar een enkeling kent een woordje Engels.  De handkussen die we ontvangen en een enkele keer  “I love you” zijn hartverwarmend. Naast de functionele ruimten voor slapen, onderzoek, eten en douchen is er alleen de gang voor recreatie. Het is er dan ook erg druk. Alleen wanneer het weer het toelaat kan men naar buiten voor wat ontspanning. In de winter – wanneer er sowieso al meer patiënten zijn vanwege depressies – is het daarvoor veel te koud. Dan brengt men lange tijden door in een voor ons gevoel veel te krappe ruimte.

Op verzoek hebben we puzzels meegebracht. Dr. Alexandr is hier erg blij mee, met name wanneer patiënten onrustig zijn, helpt dit om hen weer rustig te krijgen.

Nieuwe verlichting voor de slaapzalen

Wéér watermeloenen voor de mannen van Ostrig en dat vinden ze heerlijk! Het is op dit moment al enige tijd erg warm in Oekraïne, regelmatig worden er temperaturen van boven de 40 graden gemeten en dan zijn watermeloenen natuurlijk erg welkom. Het lijkt voor ons soms zo simpel maar voor deze mannen ware lichtpuntjes! En dan leverde Pastor Viktor ook nog eens echte lichtpuntjes af: nieuwe verlichting voor de slaapzalen. Nu nog in de verpakking, maar spoedig hangen ze op de juiste plek. Dit alles is weer mogelijk gemaakt dankzij onze donateurs!

Augustus 2017

juli 2016

De buitenruimte opgeknapt en nieuwe gordijnen

Het is feest in Ostrig!

Het nieuwe afdak boven de bankjes kon eindelijk worden geplaatst. Er was een hoogwerker voor nodig om een boom die in de weg stond te kunnen vellen. Omdat er daar maar één van in de regio beschikbaar was, duurde het even voordat men aan de beurt was.

Er is nu voldoende ruimte om buiten in de schaduw te kunnen zitten maar ook om daar de was te drogen. Tot verrassing van de mannen bracht Pastor Viktor namens Local Care ook een grote tafeltennistafel. Belangrijk dat de mannen zich buiten ook kunnen vermaken. Er is een basketbalnet opgehangen en stof gebracht voor nieuwe gordijnen op de slaapzalen, eetkamer en keuken. Ook brachten Viktor en Natasha natuurlijk wat lekkers mee en ook lectuur voor de mannen.

Met elkaar maken we de omgeving van deze kwetsbare mannen een beetje leefbaarder. Namens dr. Alexandr, zijn staf en de patiënten : Heel hartelijk dank!

Lekker genieten op de nieuwe bankjes

Het was een treurig gezicht, de oude verrotte bankjes die niet veilig meer waren om op te zitten.

Pastor Viktor vroeg Local Care om hulp voor materiaal zodat de mannen zelf nieuwe bankjes kunnen maken. Dat is gelukt!  Pastor Viktor bracht hout, spijkers en gereedschap en zorgden de mannen zelf voor mooie gebeitste planken op betonnen staanders. De mannen zijn zichtbaar trots op hun werk!

augustus 2015

april 2015

De mannen kunnen weer gaan puzzelen

Voor de mannen van het Mental Hospital Ostrig is het altijd spannend wat pastor Viktor meebrengt als hij op bezoek komt. Meestal iets lekkers voor bij de maaltijd of om te snoepen maar het is extra feest wanneer hij puzzels meebrengt.

Dit keer extra grote legpuzzels. De mannen hebben weer even een doel in hun kleurloze bestaan en met elkaar maken ze de prachtige uit duizenden stukjes bestaande puzzels. Als de puzzels gemaakt zijn, worden ze zorgvuldig met doorzichtig plastic bespannen en dan hebben ze weer een prachtig schilderij voor aan de wanden van hun slaapzaal.